Radom, dnia 28 lutego 2022r.
Urząd Miejski w Radomiu
ul. Kilińskiego 30
26-600 Radom
__________________
Dot: udziału Nowej Lewicy w Radomiu w konsultacjach dotyczących Strategii dalszego rozwoju Gminy Miasta Radom – 2030.
Poniżej prezentujemy opinie Nowej Lewicy, w ramach konsultacji społecznych , do dokumentu Strategii dalszego rozwoju Gminy Miasta Radom 2030”.
Podczas dyskusji na forum Nowej Lewicy , na temat projektu „ Strategia dalszego rozwoju Gminy Miasta Radom 2030 nasi członkowie przekazali nam następujące opinie dotyczące przedmiotowego dokumentu:
Naszym zdaniem , od czasu opracowania poprzedniej Strategii znacznie zmieniła się sytuacja społeczno-gospodarcza Radomia.
Dyskutowaliśmy czy dokument przygotowany przez miasto daje gwarancje, że wyznaczone w nim cele i zadania , rzeczywiście sprawią, że Radom będzie miastem ludzi wykształconych, aktywnych kulturalnie i sportowo, dbających o ekologie , miastem o innowacyjnej gospodarce, tętniącym życiem kulturalnym, dobrze skomunikowanym, posiadającym dobrze rozwinięte usługi zdrowotne i atrakcyjnym miejscem zamieszkania - jak podają autorzy dokumentu.
W dokumencie dużo jest planów, a Za mało pokazuje się konkretnych działań konkretnych.
Odnośnie celu strategicznego „Radom- centrum aktywności gospodarczej”
Mocno , wg Strategii Radom utracił funkcję miasta przemysłowego- z czym zgodzić się nie możemy - Upadek COPu (centralnego okręgu przemysłowego) doprowadził do upadku choćby Zakładów Metalowych im. gen. Waltera. Ale po upadku Zakładów Metalowych wielu fachowców założyło własne warsztaty, które z czasem przerodziły się w duże firmy z branży metalurgicznej.
To właśnie wykształcona kadra pracowników ściąga potencjalnych inwestorów , jednakże obecnie nie ma wolnych miejsc w strefach przemysłowych.
Kilka lat temu planowana była budowa największej strefy ekonomicznej w regionie. Miała znajdować się między Radomiem a Jedlnia Letnisko. Od ok. 2 lat nie słychać nic na temat tej inwestycji.
Potrzebne są tereny pod inwestycje i rozwój biznesu ale niezbędne do tego są porozumienia z gminami ościennymi.
Jeśli chodzi o cel strategiczny pod nawą „Radom- harmonijnie ukształtowana przestrzeń „ – to planowanie przestrzeni- cała strategia dot. planowania przestrzennego terenów miasta Radomia mija się ze stanem faktycznym i opiera się na błędnych sugestiach i założeniach”
Planowanie przestrzeni- cała strategia dot. Planowania przestrzennego terenów miasta Radomia mija się ze stanem faktyczny opiera się na błędnych sugestiach i założeniach. Wg tej strategii blokowane mają być inicjatywy zabudowy obrzeży miasta celem przymuszenia mieszkańców do wykorzystywania terenów w centrum min. pustostanów. Jednakże to wysokie ceny nieruchomości w centrum miasta są czynnikiem decydującym o tym że mieszkańcy Radomia wybierają obrzeża miasta z dobrą komunikacją miejską, aniżeli ścisłe centrum, gdzie ceny gruntu kształtują się już powyżej 400zł/m2,a n a na obrzeżach miasta ok 100zł/m2, w gminach leżących poza terenem miasta można zakupić działki pod zabudowę nawet poniżej 100zł/m2. Błędne jest zatem myślenie, że blokując możliwości wydawania Warunków Zabudowy na obrzeżach miasta mieszkańcy zaczną kupować nieruchomości w centrum czy pustostany. Te nieruchomości oprócz wysokich cen zakup, są często niezagospodarowane z powodu niejasnej sytuacji własnościowej, spadkowej, czy też są one zadłużone.
Błędnie wskazuje się w tej strategii jakoby rozproszenie zabudowy na terenach rolnych miało niekorzystne znaczenie, gdyż na terenach administracyjnych miasta nie przewiduje się uprawy rolnej. A tereny rolne czasowo mają być przeznaczone pod zabudowę.
Niekorzystny na planowanie ma za to brak spójnej jednolitej koncepcji rozwoju urbanistycznego miasta, która powinna być opracowana lata temu i powinna być kontynuowana. Jednakże taka koncepcja nie powstała, a jeśli powstała to nie jest wdrażana.
Znaczna część terenów miasta wciąż nie ma opracowanych Planów Zagospodarowania przestrzennego, dlatego decyzje wydawane są na podstawie Warunków Zabudowy. Nasze miasto słynnie z utrudniania życia mieszkańców wymyślając różne schody i procedury, dlatego duża część mieszkańców przenosi się do gmin ościennych choćby za lepsze podejście urzędników do mieszkańca i łatwiejsze uzyskanie pozwoleń budowlanych.
Decyzje o warunkach zabudowy wydawane są w sposób chaotyczny- tam gdzie wydanie warunków zabudowy wydawałoby się nieuzasadnione - powstają osiedla domków (np. ul. Janiszpolska- w bezpośrednim sąsiedztwie ujęcia wody pitnej), na ulicy Witkacego- w bezpośrednim sąsiedztwie terenów górniczych ( kopalnia piachu Jasińscy), ul. Drzymały– bezpośrednie sąsiedztwo kopalni piasku (kopalnia Nowak).
Miasto powinno wyznaczać tereny zielone ze swoich zasobów nieruchomości a nie tworzyć nieużytki niezdatne do zabudowy które na miejskich mapach są terenami zielonymi a w rzeczywistości to nieatrakcyjne krzaki.
Narzekanie na zanieczyszczenia, środowisko i jednoczesne wycinanie dużych drzew i pozostawianie gołych połaci (w najlepszym wypadku nasadzanie krzewów jak na Plantach) - konieczne jest zadrzewianie Radomia,
Turystyka i rekreacja
Zwracamy też uwagę na zadziwiający fakt, że nie wiadomo po co nawiązuje się w samorządowym dokumencie do prywatnej inwestycji -Hotelu Hilton Garden.
W ciągu całej dalszej Strategii nie znaleźliśmy lub nie widzieliśmy ( może przeoczyliśmy ) żadnej innej nazwy prywatnego przedsiębiorstwa, a tu jednoznacznie wskazuje się na prywatną firmę i jej rzekome znaczenie dla poprawienia stanu turystyki i rekreacji.
Zatem powstanie kolejnego hotelu jest na plus, ale jego znaczenie dla turystyki i rekreacji jest znikome.
W strategii wspomina się o obszarach ziemi radomskiej obejmujących okolice Radomia (LOTZR) jako potencjalnie mających znaczenie dla rozwoju turystyki.
Wg mnie to znaczenie jest dużo większe aniżeli wskazuje się to w tej strategii. Sami radomianie korzystają z lokalnych atrakcji, szlaków pieszych czy rowerów, pomników przyrody.
Samo miasto Radom w mało czytelny i klarowny sposób informuje mieszkańców i turystów choćby o powstaniu takich inwestycji jak Bulwary nad Mleczną.
Nic nie wspomniano o zalewie na Borkach jako zbiornik oferujący jakąkolwiek rekreacje, zapewne przez nieatrakcyjność samego zbiornika i jego otoczenia.
Postulujemy dodanie do Strategii rozbudowę sieci dróg, dróg i ścieżek rowerowych oraz tworzenia bezpiecznych przejść dla pieszych. „Inwestycje powinny być dokonywane przy silnym udziale strony społecznej, w tym stowarzyszeń i organizacji rowerowych oraz grup mieszkańców.
Chcemy, aby Radom stał się wzorem pod względem bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych, dlatego też na nowo trzeba wyznaczyć cel rozbudowy i remontów pieszych ciągów komunikacyjnych i zainwestować w małą architekturę, również tę zwiększającą komfort i bezpieczeństwo poruszania się.”
Zwracamy również szczególna uwagę na potrzebę walki z wykluczeniem komunikacyjnym, w tym przywrócenie lub budowę nowego dworca autobusowego dla miasta.
Skandaliczny wydaje się nam fakt, że miasto pozbyło się dotychczasowego dworca i brak jest jakichkolwiek konkretnych planów otwarcia nowego dworca autobusowego w mieście.
Czas postawić również na „Zdrowy Radom”, przez który rozumiemy dostęp do kompleksowej ochrony zdrowia i profilaktyki w swojej dzielnicy oraz opieki specjalistycznej na wysokim poziomie.
Zdaniem Nowej Lewicy w mieście powinien być szpital z kompletem stale gotowych do przyjmowania pacjentów oddziałów. Chcemy, aby personel medyczny miał zapewnione finansowe i pozafinansowe warunki pracy, które odpowiadają ich kwalifikacjom.”
Sytuacja demograficzna oraz spadek liczby mieszkańców Radomia spowodowany był począwszy od roku 2008, głównie wysokim bezrobociem oraz emigracją zarobkową, jednak wielu mieszkańców po kilku latach emigracji po polepszeniu się sytuacji na rynku pracy powróciło do Radomia.
Jednakże ze względu na rosnące ceny nieruchomości w Radomiu a także atrakcyjne ceny nieruchomości w gminach ościennych spowodowały emigrację do gmin: Przytyk, Szydłowiec, Skaryszew itp. Statystycznie ilość mieszkańców może spadać, ale ilość ludzi przyjeżdżających do pracy do Radomia z gmin ościennych będzie proporcjonalnie rosnąć.
Widać to chociażby po rosnącej ilości przedszkoli zarówno tych państwowych jak i prywatnych. Ilość chętnych do przedszkoli państwowych jest tak duża że mieszkańcy często nie zaprowadzają dzieci do przedszkoli wokół swojego miejsca zamieszkania, tylko zmuszeni są wozić swoje dzieci np. na drugi koniec miasta bo tam są wolne miejsca w przedszkolu.
Brak miejsc w przedszkolach spowodowana jest w dużej mierze przez ludzi mieszkających w gminach ościennych i pracujących w Radomiu, jednakże podatki płacą nie w Radomiu tylko w miejscu zamieszkania. We wniosku do przedszkola jest jeden z punktów dotyczący gdzie wnioskodawca płaci podatki, ale nie jest on kluczowy do przyznania miejsca w przedszkolu, a przedszkole nie mają kompetencji do sprawdzenia czy dane wpisane we wniosku są prawdziwe.
Zwracamy również uwagę na wciąż postępujące wyludnienie, spowodowane dużym bezrobociem w poprzednich latach. Przyczynia się również do tego starzenie społeczeństwa i przewaga zgonów nad narodzinami. Wielu mieszkańców wróciło, gdy sytuacja na rynku pracy w Radomiu uległa poprawie, jednakże brak jest wystarczających zachęt, by większa liczba byłych obywateli miasta zechciała wrócić do Radomia, chociażby z Warszawy czy innych dużych miast.
W strategii wskazuje się że „ średnie wynagrodzenie radomianina pozwala na zakup 1,14m2 mieszkania na rynku pierwotnym, zaś mieszkaniec Warszawy pomimo znacząco wyższych zarobków, posiada zdolność zakupu jedynie 0,89m2” co rzekomo uatrakcyjnia osiedlenie się w Radomiu.
Jednakże operując suchymi danymi statystycznymi nikt nie uwzględnił zdolności kredytowej na zakup i wykończenie mieszkania z rynku pierwotnego, przy tej średniej ( nie wskazano jednoznacznie wysokości tego średniego wynagrodzenia, oraz przyjętej wartości mieszkania z rynku pierwotnego więc w sumie ciężko się odnieść do tych danych).
Opieka społeczna- w Radomiu wciąż brakuje lokali socjalnych, a stan będących dostępnych lokali socjalnych daje dużo do życzenia.
W Radomiu lokalne socjalne umiejscowione są w kilku lokalizacjach- na ul. 25go czerwca (tzw. Magistraty), ul. Mroza, ul. Jastrzębskiego, ul. Energetyków, czy ul. Marii Gajl. To ostatnie osiedle na ul. Marii Gajl jest tak oddalone od centrum miasta że lokalnie nazywane jest „wyspą” lub „małpim gajem”.
Ulica Marii Gajl jest tak daleko oddalona od miasta że w sezonie letnim częściej tu zobaczymy traktor niż autobus.
Odległa lokalizacja i nieciekawa okolica sprawia że jedynie osoby znajdujące się ciężkiej sytuacji życiowej decydują się tu zamieszkać, co jeszcze bardziej pogłębia wykluczenie społeczne. Na takich osiedlach dochodzi do licznych wykroczeń i przestępstw, dlatego wiele rodzin z dziećmi nie chce decydować się na zamieszkanie na takim osiedlu niestety sytuacja życiowa często je zmusza do zamieszkania na tych osiedlach dlatego że w mieście nie ma alternatywnych mieszkań socjalnych. Planowana budowa 2 bloków z programu mieszkanie + nie poprawi tej sytuacji gdyż zapotrzebowanie na mieszkania socjalne jest bardzo dużo.
Nie dba się o udrożnianie kratek ściekowych na ulicach, często są wadliwie rozmieszczone i woda przepływa nad nimi nie wpadając do kanałów - nie ma nic o utrzymaniu w dobrym stanie kanalizacji deszczowej, na wielu ulicach, nawet nowych są miejsca gromadzenia się wody w czasie deszczu - zagłębienia w nawierzchni.
W ramach walki ze smogiem należy podłączać jak najwięcej budynków i domków do centralnej sieci grzewczej. O podłączeniu kamienic na ul. Żeromskiego mówiło się już w latach 1994-98. Odłożono to do czasu remontu ul. Żeromskiego i z tego zrezygnowano.
Niska jakość robót drogowych - zapadnięcia jezdni i chodników w zatoczkach autobusowych niedawni zbudowanych.
Miasto generalnie wygląda na zaniedbane i brudne.
Należy ograniczyć budowę ścieżek dla rowerów w miejscach niebezpiecznych dla rowerzystów. Długość ścieżek nie jest żadnym wyróżnikiem dla miasta. Często ścieżki są szersze niż miejsce pozostawione pieszym, a szczególnie z dziećmi w wózkach, a nawet inwalidom idącym o dwóch kulach np, przed Sądami przy ul. Warszawskiej,
Generalnie STRATEGIA powinna być sfinalizowana w PLANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA, który zawierałby wizję przyszłościowego Radomia i ukierunkowałby działania inwestycyjne.
Dokument ten opisuje stan obecny, lecz z jego treści nie sposób dowiedzieć się jak dokładnie będzie wyglądało miasto i jego sprawy do końca 2030 roku.
W końcowej części przyjętych w dniu 26 lutego 2022r. priorytetów programowych przez Ogólne Zebranie Miejskiej Organizacji Nowej Lewicy w Radomiu – w materiale dotyczącym Strategii dalszego rozwoju Gminy Miasta Radom – 2030 podkreślono, że:
- Będziemy wspierać wszystkie te zagadnienia i inicjatywy, zawarte w strategii rozwoju miasta, które będą służyć poprawie bytu mieszkańców, powodując i zapewniając dynamiczny rozwój Radomia i zapobiegając wyludnianiu się miasta.
- Chcemy, aby Radom był miastem dynamicznym, ludzi dobrze wykształconych, z dużym potencjałem innowacyjności w gospodarce, dbających o ekologię, tętniących życiem kulturalnym, rozwijających się sportowo, dobrze rozwiniętą ochroną zdrowia i jego zapleczem, dobrze skomunikowanym i atrakcyjnym miejscem zamieszkania.
- Chcemy, by miasto Radom było ośrodkiem oddziaływania na ościenne gminy i było przykładem wysokiego poziomu oświaty i szkolnictwa oraz usług publicznych.
Za Radę Miejską Nowej Lewicy w Radomiu
Waldemar Kaczmarski - Przewodniczący